Jak w tytule, dział poświęcony filmowaniu konkretnym modelem lustrzanki – Canonem 5D Mark II. Wiele z wątków można jednak przenieść na inne modele lustrzanek.
Krótkie podsumowanie instrukcji aparatu obsługi Canona EOS 5D Mark II:
Filmowanie możemy wykonywać jedynie z poziomu podglądu Live View.
Film zostanie zapisany jako plik MOV (H.264/MPEG-4) z zastosowaniem aktualnie aktywnego stylu Picture Style, w przestrzeni kolorów odpowiadającej standardowi sRGB. Jednorazowo możemy nagrać 4 GB lub 29 min 59 sek filmu. 4 GB to dla formatu HD (1920×1080) około 12 min filmu, dla formatu (640×480) około 24 min filmu.
Standardowo ustawione jest ISO 100, automatycznie zmieniane w zależności od oświetlenia i przesłony. Zmiana ISO może powodować widoczną zmianę jasności w trakcie filmowania. Istnieje możliwość zablokowania parametrów ekspozycji poprzez wciśniecie przycisku blokady AE (symbol gwiazdki) i anulowanie przyciskiem wyboru punku AF (przycisk obok). UWAGA: blokada i anulowanie wprowadzamy po rozpoczęciu nagrywania filmu. Regulację jasności ekspozycji możemy wykonać przy ustawionym w górnym położeniu przełączniku zasilania aparatu, poprzez operowanie pokrętłem Qiuck Control Dial.
Pomiar światła podczas filmowania dokonywany jest jako centralnie ważony, za wyjątkiem ustawienia trybu ustawienia ostrości Live z wykrywaniem twarzy, kiedy to jest dokonywany pomiar wielosegmentowy z wykorzystaniem ramki AF wykrywania twarzy. Generalnie należy korzystać z ustawień regulacji ostrości z trybem szybkim , który to powoduje, iż w czasie filmowania ostrość ustawiana jest jedynie manualnie (najlepszy sposób filmowania). W trybie ustawiania ostrości Live pomiar wykonywany jest automatycznie z wykorzystaniem punktu AF (możliwość przesuwania punktu multisterownikiem) po wciśnięciu AF-ON. UWAGA: ustawianie ostrości w trakcie filmowania powoduje zmianę jasności kadru i zauważalne „ostrzenie”. Podsumowując, najlepiej korzystać z ustawień manualnych ostrości, oraz bardzo ostrożnie używać zmiany ogniskowej (również mogą występować skokowe zmiany jasności, szczególnie przy obiektywach ze skokową zmianą przesłony i to nawet podczas blokady ekspozycji).
Korzystanie z pilota RC-1/RC-5 (dotyczy pilotów oryginalnych Canon, inne zamienniki nie sa mi znane).
W aparacie ustawiamy samowyzwalacz 10 lub 2 sekundowy (bez znaczenia który), na pilocie ustawiamy wyzwolenie migawki z 2 sekundowym opóźnieniem (druga pozycja), naciśnięcie pilota uruchomi nagrywanie, ponowne naciśnięcie zatrzyma nagrywanie (oczywiście aparat w trybie Live View). Jeżeli na pilocie ustawione jest natychmiastowe wyzwolenie migawki (pierwsza pozycja), to zostanie zrobione zdjęcie, bez uruchomienia nagrywania filmu.
Nagrywanie dźwięku.
Dzwięk – w aparacie mamy dosyć czuły mikrofon (monofoniczny), przydatny w zasadzie jedynie podczas kręcenia filmów „z biegu”, niestety rejestruje wszystkie dźwięki wydawane przez aparat. . Jeżeli zamierzamy wykonać jakąś produkcję trzeba stosować mikrofon zewnętrzny.
Przedstawioną powyżej sentencję należy uzupełnić danymi zawartymi w oryginalnej instrukcji aparatu.
Filmowanie.
W zasadzie do filmowanie nie potrzeba nam nic więcej poza aparatem. W ten sposób możemy realizować nasze produkcje które ja nazwałem „z biegu”, czyli zastane sytuacje np. podczas uroczystości rodzinnych, czy też różnych „wypraw”, gdy nie byliśmy przygotowani na kręcenie filmu. Poniżej przykład takiego filmu, wykonanego aparatem ze standardowym zoomem, bez żadnych dodatkowych akcesoriów, film nakręcony w Świnoujściu podczas Karuzeli Cooltury w lipcu 2013r. Film kręcony z ręki w trudnych warunkach ( tłum, ścisk). Oczywiście film po „wyciągnięciu” z aparatu musimy przygotować do prezentacji, czyli poprzycinać, zmontować wybrane kawałki filmu, oraz zapisać w odpowiednim formacie. Wykorzystujemy do tego posiadane przez nas oprogramowanie (istnieje wiele programów o różnym stopniu zaawansowania, zarówno płatnych jak i bezpłatnych).
Jeżeli jednak zamierzamy robić bardziej ambitne produkcje musimy wyposażyć sie w niezbędne do tego akcesoria. Zakres akcesoriów będzie zależał od tego co zamierzamy robić.
Pierwszym niezbędnym elementem jest tzw. View Finder, czyli osłona ekranu LCD z wizjerem powiększającym. Nie musi to być specjalnie wyszukany wizjer, ponieważ nie osiągniemy dzięki wizjerowi specjalnie dobrego obrazu, głównie ze względu na ograniczoną rozdzielczość samego ekranu LCD aparatu. Powiększony poprzez View Finder obraz po prostu nie jest najlepszej jakości, szczególnie trudno jest poprzez taki wizjer ostrzyć, natomiast jest niezbędny do poprawnego kadrowania, oraz osłania ekran od światła. Jednym z przykładów takiego wizjera jest przedstawiony poniżej, którego zaletą jest możliwość odchylenia części wizjera z lupa i obserwacji samego ekranu LCD, dodatkowo w skład wizjera wchodzi osłona ekranu LCD. Koszt tego konkretnego wizjera to około 260 zł. Można oczywiście wyszukać podobny wizjer w granicach 100 zł, nie będzie wtedy tylko elementu odchylającego, oraz nieco gorsze mocowanie.
Kolejnym niezbędnym akcesorium jest statyw. Tutaj w zasadzie nie potrzeba komentarza, każdy dobiera w zależności od swoich potrzeb, jedyną ważną rzeczą jest odpowiednia stabilność dopasowana do wielkości i ciężaru aparatu.
Niezbędny jest oczywiscie poza standardowym obiektywem aparatu, obiektyw (zestaw obiektywów) potrzebnych do realizacji konkretnego tematu. To czy będzie to zoom, czy też kilka obiektywów stało ogniskowych zależy wyłącznie od osobistych upodobań. Bardziej przydatne tutaj będą obiektywy manualne i posiadające płynną zmianę przesłony. Oczywiście nie ma żadnych przeszkód w wykorzystywaniu obiektywów autofokus, ale i tak raczej pracować będzie w trybie manualnym. Co jeszcze warto podkreślić to przy podjęciu decyzji o zakupie obiektywu warto rozważyć zakup co prawda droższego, ale jaśniejszego obiektywu. No i oczywiście pamiętamy, że 5D to pełna klata 24×36, więc obiektywy tylko do pełnej klatki.
Inne akcesoria: tutaj można by wymienić ring, czyli stelaż do noszenia aparatu z osprzętem, rożnego rodzaju szyny, gildtracki, przydatny jest oczywiście follow fokus, czyli urządzenie ułatwiające ustawianie ostrości, jak mamy większe wymagania to przydatny jest monitor poglądowy. Wymieniać można by pewnie jeszcze trochę, ale wraz w wgryzaniem się w temat filmowania sami będziemy wiedzieli co jest nam konkretnie potrzebne i jakie mamy możliwości finansowe, a wymienione akcesoria to niestety spory wydatek. Polecić można tutaj kanał internetowy http://vimeo.com/channels/gadgets5d2 poświęcony właśnie tematyce akcesoriów do canona 5D Mark II, gdzie przedstawione są akcesoria min. własnej roboty.
c.d.n.